Beste Karolien,

We zijn weer terug uit Vietnam.

Wat een geweldig land is het. En vooral de mensen, super vriendelijk.

We hebben ons bijna drie weken lang verbaasd en verwonderd.

Graag geven we wat feedback over de reis.

Het was heel prettig om te merken dat er een organisatie achter ons stond waar we op konden rekenen. Toen Halong Bay niet door kon gaan, werd alles er omheen goed voor ons geregeld.

Voor wat betreft de hotels:

De locatie van het Hanoi Boutique hotel is prima,, zo in The Old Quarter.

Wij kregen een heel kleine kamer op de bovenste etage.. Een tweede koffer konden we er niet kwijt. In de badkamer was een douche in een klein badje, waar je niet staande in kon douchen.

Dat was een domper. En niet nodig. Toen we later, terug uit Sapa een dagkamer kregen, kregen we een ruime kamer met normale badkamer. Die hadden we graag de eerste nachten gehad ipv weggestopt te worden in een klein kamertje.

Chau Long hotel is een prima hotel. Goede kamer met balkon. Gastvrije aardige bediening.

Hué ecolodge. Geweldig hotel. Hoogstaande service. Doen alles om het naar je zin te maken. Verdienen echt een pluim. De kamer is mooi en ruim. Misschien wel zinvol om te vertellen dat het niet in Hué maar op het platte land ligt. Altijd een taxi, ca. 20 minuten nodig om naar Hue te gaan.

Hoi An Garden Palace hotel. Ook hier was de service top. Leuk, mooi hotel. Prima locatie goede kamer.

Kim Tho in Can Tho is een nietszeggend hotel. Zonder sfeer. Locatie bij de rivier is goed.

May hotel in Ho Chi Minh city. Niet zo’n aanrader. De locatie is prima. De kamers roken heel muf. We hadden een kamer op de elfde vedieping. Er kon geen raam open.

Onze gidsen:

De gids die ons in Hanoi van het vliegveld kwam halen, naar de trein bracht en weer van de trein haalde nam haar verantwoordelijkheid serieus. Ze vertelde ons veel wetenswaardigheden.

In Sapa hadden we een aardige gedreven gids. De gids die ons van het vliegveld in Ho Chi Minh city kwam halen en met ons naar My Tho, Can Tho en later weer naar Ho Chi Minh city bracht, had er geen zin in. Hij vertelde niets, gaf alleen antwoord als we een vraag stelden. Daar hebben we op een gegeven moment iets van gezegd. De laatste dag bij ons bezoek aan Cu Chi vertelde hij gelukkig wel het een en ander. Maar verder waren we beter af zonder hem.

Het programma zat goed in elkaar. Nu we het land hebben leren kennen, zouden we iedereen aanraden om Ho Chi Minh city te skippen en ten noorden van HCMC de omgeving te verkennen.

Het programma op 26 oktober liep niet goed.

We arriveerden om half tien op half tien op HCMC airport.

Om 10.15 uur zaten we bij de chauffeur en gids in de auto.

De tocht naar My Tho duurden 2,5 uur.

De gids vertelde ons dat we een boottochtje zouden maken en zouden stoppen bij een locatie waar ze stenen maken, ergens waar ze cocossnoepjes maken en ergens waar ze matjes maken. We hebben verteld dat we dat niet wilden, maar gewoon een boottocht wilden maken door de Mekong en lunchen.

We hebben vanuit My Tho 20 minuten gevaren en toen gestopt bij een cocossnoepjes locatie. We zijn er niet naar binnen gegaan. Daarna naar een mattenmaker, waar we ook niet naar binnen zijn gegaan.

Vervolgens per tuktuk naar een restaurant, daarna nog tien minuten in een kleinere boot en vervolgens drie uur rijden naar Can Tho.

Dat is vijfenhalf uur in de auto zitten, na te hebben gevlogen. En ipv tweeënhalf uur varen door de Mekong delta, maar een half uur.

Can Tho is een nietszeggende stad, waar niets te doen is. We begrepen niet waarom we daar waren.

Onze gids vertelde dat we de volgende dag naar Chau Doc zouden gaan. Drie uur rijden heen en weer terug drie uur. Dit stond niet op ons programma. Wij hebben verteld wat we ons programma wilden volgen. Het programma is toen omgegooid. Maar onze gids leek niet blij met ons. Dat merkten we ook aan het varen en fietsen (langs de rand van de stad!) in de Mekong.

Er is ergens iets niet goed gegaan met het opstellen van het programma. Wij weten niet waar, maar vonden het heel vervelend om met de gids daarover in discussie te gaan. Mede omdat we merkten dat hij er al niet zo’n zin in had.

We moesten dus ook weer dat hele stuk terug naar HCMC.

Vanuit HCMC hebben we de Cu Chi tunnels bezocht. Het bezoek aan de Tay Ninh hebben we aan ons voorbij laten gaan. Dat was vanuit HCMC drie uur rijden.

Ons advies aan Rama Tours is om te overwegen om Can Tho uit het programma te halen en een rustiger stadje in de Mekong te zoeken, waar het verblijf bij een Homestay veel interessanter en gezelliger zal zijn.

Het deel tot en met Hoi An hebben we genoten van de reis. Daarna was het programma, mede door de ongeïnteresseerde gids, het lange autorijden naar Can Tho (voor niets) en het verblijf daar minder fijn.

Wij hebben  mooie herinneringen aan de reis en zijn blij dat alles, op dat kleine stukje rond Can Tho na, zo goed geregeld was.