Beste heer Smits en het team van Rama-Tours,

Wat een leuke verrassing toen we gisteren bij thuiskomst het “welkom thuis! ” kaartje van u mochten ontvangen! Ongelofelijk hoeveel moeite en attentie u besteed aan uw klanten. Wij weten dit bijzonder te waarderen en gaan deze vakantie georganiseerd door Rama-Tours niet zo gauw vergeten!

Hele leuke vakantie gehad eigenlijk helemaal geen minpuntjes! Alles was perfect geregeld en geheel volgens afspraak georganiseerd. Uw vertegenwoordiger op Bali stond ons bij aankomst netjes op te wachten (incl. naambord, een beetje genant wel, zijn we absoluut niet gewend!), het eerste hotel en de rest waren perfect, geen op-cq. aanmerkingen. De excursies waren ook goed verzorgd incl. Nederlands sprekende gids! We hebben zodoende Bali kunnen beleven zoals geen ander denken we. Overtocht naar Lombok grandioos met de Gili-cat, voor mijn gevoel stonden de golven net niet hoog genoeg, maar de tocht op zich was al een belevenis, zeker toen we in de verte de Mt. Rinjani zagen opdoemen. Wederom perfecte ophaaldienst bij de boot en door naar het overnachtingshotel voor onze klim naar de Rinjani!
De gids heeft ons nog wetenswaardigheden verteld alvorens de volgende dag de tocht der tochten begon! Al snel bleek dat onze verwachtingen niet overeen kwamen met de realiteit! Na ca 8 uren klauteren en emmers vol zweet bleek dat we de eerste dag de kraterrand niet zouden behalen voor het donker werd. Derhalve hebben we besloten om tussen pos3 en de kraterrand (bij de extra pos) de tenten op te slaan en daar te overnachten. Zodoende werd ik op mijn 65e verjaardag niet op de kraterrand of zelfs de top wakker maar mocht de zon zien opkomen op onze overnachtingsplek. Heel bijzonder! Na het ontbijt de rest beklommen tot de kraterrand waar we na ca. 4 uren klimmen helemaal total loss aan kwamen. Nog even kunnen genieten van het uitzicht over het kratermeer alvorens die zich ging verstoppen achter de wolken.
Helemaal perfect genoten van mijn verjaardag, Ria had wat slingers meegenomen die de gids op heeft gehangen, mijn dag kon niet meer stuk!
Echter gezien al de inspanningen van de eerste 2 dagen hebben we moeten besluiten om niet de top te beklimmen, maar dag 2 door te brengen op de kraterrand en de laatste dag te gebruiken voor de afdaling! We hebben onze meerdere moeten herkennen en hebben dat gedaan ook!
Het afdalen ging als een speer, hadden we niet verwacht, in 6 uren tijd stonden we terug in Simbalun, waar de airco- auto(!) op ons stond te wachten die ons tenslotte naar het Holiday (Inn) resort bracht waar we een voortreffelijke vakantie week hebben doorgebracht!

Al bij al een vakantie om nooit meer te vergeten, zeker toen de gids vertelde, dat ik tot dit moment in 2013 de oudste beklimmer ben geweest en velen, jonger dan wij, al bij pos1 of 2 afhaken, of bij de kraterrand besluiten om de top niet meer te beklimmen! Hebben we dan toch maar mooi gedaan op onze respectabele leeftijd. We zijn er dan ook bijzonder trots op.

Tenslotte, onze hartelijke dank voor de goede organisatie en perfecte timing van onze reis. Mochten wij in de toekomst besluiten om nog eens Azie aan te doen, zal zeker de keuze op Rama-Tours vallen. Eveneens zullen wij in onze kennissenkring niet nalaten, om uw organisatie aan te bevelen.

Nogmaals onze oprechte dank!